Els portaveus d'estudiants de cada universitat exposen les conclusions

Els portaveus d'estudiants de cada universitat exposen les conclusions

Les conclusions de la quarta edició de les Trobades de Joves Lectors s’han caracteritzat per haver sigut molt crítica amb la “ingerència” de la mentalitat empresarial en la redefinició dels rols de la professió periodística, arran de la irrupció d’internet i altres noves tecnologies com a eines habituals de treball. No sols això, sinò que fins i tot, de contrapartida, han suggerit als grans grups de comunicació facen plans “per a regionalitzar-se, reduir el seu tamany i canviar el seu model de negoci”.

La participació per primera vegada de la UMH ha captat l'interès de l'ACN

La participació per primera vegada d'estudiants de la UMH ha estat d'interès per a una agència de notícies local

Per tant, el problema no és internet, sino la manera com les empreses han adaptat els mitjans tradicionals a les noves tecnologies. Si bé marcaven una línia divisòria molt clara entre l’empresari i el periodista, han sigut molt més flexibles entre el periodista ciutadà i el periodista profesional. De fet, al debat des del Mas Silvestre els estudiants veuen positiu que el ciutadà amb els blogs, o altres eines comunicatives, col·labore com a font o interactuant amb el periodista, perquè l’agenda dels mitjans estiga menys condicionada pels interessos de les grans corporacions.

Així, amb el recolzament del periodisme ciutadà, aposten pel periodisme de proximitat, de carrer i de preguntar sempre a les rodes de premsa institucionals. Per tant, creuen que la feblesa de les grans corporacions per la crisi és hui dia una oportunitat per a dignificar la professió periodística. A més a més, la UMH i la Universitat de Vic han rebut mencions especials en les conclusions, la primera com a model docent a destacar enguany, i la segona com a model professional. Quant al model docent, consideren encertat que s’utilitzen els blogs com a eina de treball habitual, que s’ensenyen als estudiants a tenir iniciativa pròpia en qualsevol fase del procés de producció periodística, així com esperonar-los fora del campus universitari per a trobar temes locals en què treballar.

Per a més informació sobre Canyamars, visiteu el blog de Lorena Escandell.