A més d’escoltar els àudio de les IV Jornades de Periodisme de la UMH, disponibles a la web de la ràdio universitària, una altra de les maneres de seguir la cobertura de les ponències va ser mitjançant twitter. Vull fer aquesta menció perquè, malgrat les seues limitacions, i també per les meues limitacions sensorials, va ser gairebé l’únic mitjà que m’ha permés accedir al sentit literal d’algunes de les opinions fetes pels ponents. En tota la resta, em dol haver de dir-ho, però l’accessibilitat de les jornades per a un discapacitat auditiu ha sigut d’una barrera insuperable. Així que he fet manualment recull de tot el “twitting” [pdf] de les IV Jornades, un material que ha sigut essencial per a mi per a poder treballar amb quelcom d’autonomia.

Per descomptat que no es tracta d’un problema aïllat i concret a la UMH, sinò una conseqüència de la situació general de l’àmbit universitari espanyol, de la nul·la accessibilitat per a les persones sordes. Passa a jornades, seminaris, classes presencials, projeccions audiovisuals i treballs pràctics. Passa a la UA (on també hi vaig estudiar), la UCM, la UV o a la UAB (on també hi estudiarè). Tan sols el  2,8% dels sords espanyols acaben els estudis universitaris (pág. 46), davant del 20,6% del conjunt de la societat espanyola. És prou amb observar: Quants estudiants sords té la UMH? I quants treballadors de serveis i manteniments del Campus d’Elx són sords?. Irònicament, de la mateixa xifra, 3%, és el cup de places reservades a la universitat per a totes les discapacitats. Però l’objectiu no és tan sols matricular-se, sinò acabar dins d’eixe altre 3% raquític de titulats universitaris sords. A ser possible, fins i tot, per a arrodonir la xifra cap amunt.

Amb tot i tot, em consta que aquestes jornades han sigut d’un interés i d’una especialitat temàtica en el camp de periodisme que ha deixat palès, any rere any, l’afany de superació de l’Àrea de Periodisme de la UMH. Enhorabona. Però el fet qué en unes jornades d’experts de comunicació, precissament, hi hagueren barreres de comunicació hauria de fer reflexionar per als anys vinents.

Advertisements